USTVARJANJA ANGAŽIRANE UMETNICE APRILIJE LUŽAR

Luka Bončina: Aprilija Lužar, svinčnik na papirju, 2021

Aprilija Lužar je moderna multimedijska feministična umetnica, ki velik razpon estetik in tehnik svojih umetniških del in projektov dopolnjuje s položajem  žensk v naši družbi, relevantnimi in družbenimi temami ter aktivizmom.

Rodila se je leta 1963 v Ljubljani, s prvotnim imenom Majda. Njena umetniška pot se je začela že v mladih letih. Leta 1976 je imela svojo prvo razstavo v Domžalah z naslovom Portreti v Galeriji Veronika. Študirala je slikarstvo na Akademiji likovnih umetnosti v Sarajevu in Ljubljani, kjer je leta 1987 diplomirala. Danes živi v Kočevski Reki, kjer nadaljuje delo s slikarstvom, instalacijami in projekti. 

Njen umetniški slog vključuje portretni realizem, abstrakcije v modernističnem slogu, projekte na podlagi zvoka in videa, instalacije in performanse. V ospredju njenih del in projektov je feministična umetnost s širokim spektrom estetike ter relevantnimi in družbenimi motivi, kot so položaj žensk v sodobni družbi, nasilje nad ženskami in aktivizem lgbtq+ družbe.

Eno izmed njenih najbolj poznanih in uspešnih likovnih projektov je Ženski Taxi (1997), ki je del njenih mobilnih umetnosti. Projekt je izvedla kmalu po opravljenem vozniškem izpitu, v črnem fordu s tablico na strehi, na kateri je bil napis »ŽENSKI TAXI – rape free zone«. Avto ji je dal pogum, varnost in občutek mobilne slike. S projektom je delila svojo zgodbo spolne zlorabe in omogočila varen in brezplačen prevoz ter kraj za pogovor žensk, kjer so lahko anonimno pripovedovale zgodbe o zlorabah. Taxi je imel vlogo mobilne spovednice, kjer je Lužarjeva lahko opravljala delo terapevtke skupaj s strokovno svetovalko. S projektom se je želela boriti proti seksizmu, homofobiji in prirojeni sramoti žensk o spolnosti, masturbaciji in izražanju nasploh. Želela je poudariti, da posilstvo in druge vrste nasilja niso osebni problemi, temveč je to družbeni problem, ki ga je potrebno odstraniti. S projektom je zmagala na mednarodnem natečaju V-DAY-STOP RAPE CONTEST v New Yorku leta 2002, ki je podpiral in spodbujal izvirne in nove strategije preprečevanja vseh vrst nasilja nad ženskami. Ravno zaradi tega natečaja, katerega ustanoviteljica je Eva Ensler, je Aprilija Lužar postala prepoznavna. Sam projekt pa je navdihnil tudi druge umetnice po svetu.

Ženski taxi (Vir: https://sl.wikipedia.org/wiki/Aprilija_Lužar)

Ostala znana likovna dela in umetniški projekti so: MASTERBACIJA v katerem so upodobljene ženske pri masturbaciji in vključeni posnetki golih ženskih teles, Boginja Bakhus – slika v tehniki olje na platnu. Avto-portret, Popotnica in slika -­ Prihodnost pripada pogumnim.

Boginja Bakhus (Vir: Katalog Prophetae domestici)

Umetnica me ne navdušuje le zaradi talenta pri slikanju in izvirnih idej, ki jih kasneje upodobi v slikah, projektih ali performansih, ampak me je navdihnil tudi njen pristop do sveta, človeka kot posameznika in celotne družbe. Njen boj za enakopravnost je pogumen in zelo redek, sploh pa v naši majhni državi, kjer je še vedno vsaka »nenormalnost« pogosto obsojena. 

Viri in literatura:

CULTURAL GENDER PRACTICES NETWORK.  APRILIJA LUŽAR.    [Citirano:17.12. 2020; 11:30] Dostopno na spletnem naslovu: https://www.gendernet.info/profile/aprilija-luzar/

CULTURAL GENDER PRACTICES NETWORK.  ŽENSKI TAXI.     [Citirano:17.12. 2020; 11:45] Dostopno na spletnem naslovu: http://www.cityofwomen.org/en/node/1569

LESKOVŠEK-SVETE M. (2015). Sporne rdeče zvezde – Zdaj slike ne mara nihče. [Citirano 7.12. 2020; 15:50]. Dostopno na spletnem naslovu: https://www.lokalno.si/2015/07/12/137927/aktualno/DL_Sporne_rdece_zvezde___Zdaj_slike_ne_mara_nihce/

Marjana Dolšina in Klara Zupančič. (2015). Prophetae domestici. Ribnica, Galerija Miklova hiša. Dostopno na spletnem naslovu: https://xooltime.com/attachments/news_feed/3567265_271386279_Katalog_Prophetae_domestici.pdf

Mesto žensk. (2013). APRILIJA LUŽAR. [Citirano 7.12. 2020; 15:55]. Dostopno na spletnem naslovu: http://www.cityofwomen.org/sl/content/umetnica/aprilija-luzar